Прямой эфир

Як приймати платежі за QR-кодом

На сьогоднішній день існує розмаїття опцій безготівкової оплати, що максимально спрощують «фінансову взаємодію» між постачальником товару/послуги та покупцем. Оплата за QR-кодом є однією з найновітніших опцій.

В період з 2020 до 2023 року загальний обсяг транзакцій, здійснених за допомогою QR-коду, зріс на $10,02 мільярди або на 949%. Новий спосіб безготівкової оплати стрімко завойовує популярність.

Відповідно до чинного законодавства, в Україні дозволено отримувати оплату в такий спосіб як підприємцям, так і фізичним особам. Процедура регламентується постановою Правління ННБУ №68 (від 28.05.2020 року).

Як приймати платежі за QR-кодом

Генерування QR-коду через платіжні сервіси

Як приймати платежі за QR-кодом? Онлайн-платежі на інтернет-платформах ефективно та безпечно обробляються за допомогою платіжних сервісів (LiqPay, Tranzzo та інші). Перелічені провайдери дозволяють продавцям сгенерувати QR-код в особистому кабінеті та отримувати оплату з його допомогою. Процедура передбачає наступні етапи:

  1. Проходите реєстрацію, вказуєте відомості про свою компанію та створюєте мерчант-акаунт.
  2. Укладаєте договір із обраним платіжним сервісом (більшість постачальників послуг вимагають офіційної угоди про співпрацю).
  3. В особистому кабінеті створюєте платіж, вказуєте необхідні деталі. 
  4. Генеруєте QR-код на оплату товару або послуги, який можна надсилати покупцю або відправити на друк для офлайну. 
  5. Отримуєте оплату за вшитими в код реквізитами.
  6. Особисті кабінети платіжних сервісів надають доступ до деталізованої аналітики, де можна відстежувати необхідну статистику, слідкувати за розвитком бізнесу.

Оплата за допомогою QR-кодів на онлайн та офлайн маркетплейси не потребує API підключення, тому всі необхідні налаштування можна виконати самостійно.

Генерувати QR-код можна також через додаток мобільного банку. Для цього виконайте наступні дії (на прикладі Приватбанку):

  1. Відкривайте додаток «Приват24 для бізнесу» на своєму смартфоні.
  2. Перейдіть до меню «Послуги».
  3. Оберіть «Приймання платежів».
  4. Перейдіть до «Платежі населення» для укладення договору на приймання мобільних платежів в такий спосіб.
  5. Поверніться до «Приймання платежів». Натисніть на «Платежі за QR-кодом». Вкажіть компанію, потрібний розмір плакату з кодом та ваш email для отримання замовлення.

Коли на вашу електронну пошту прийшов плакат, його можна розміщувати у торговій точці в будь-якому вигляді. 

Оплата товару/послуги та переказ коштів за QR-кодом

Після отримання унікального матричного зображення процедура така ж сама як для підприємця, так і для фізичної особи:

  1. Платник знаходить або отримує повідомлення із QR-кодом.
  2. Використовує спеціальний додаток або ж програму мобільного банку для сканування матричного зображення. Для Apple девайсів достатньо навести на код камеру смартфону.
  3. Переходить на сторінку оплати товару/послуги.
  4. Вибирає картку та вказує суму платежу, якщо вона не вшита в QR-код.
  5. Підтверджує переказ коштів у додатку свого банку або ж використовує одноразовий пароль для автентифікації.
  6. Продавець отримує повідомлення про зарахування коштів, а платник – електронний чек.

Законодавчі аспекти використання QR-кодів у якості платіжної опції

В українському законодавстві використання унікального матричного зображення з метою оплати товару чи послуги не має статусу платіжної системи чи платіжного засобу, тому спиратися потрібно на інформацію, що зашифрована у QR-коді.

  • Якщо в QR-код вшито повні банківські реквізити, включно з IBAN, касові апарати (РРО чи ПРРО) застосовувати не потрібно.
  • У випадку шифрування у QR-коді номеру банківської карти чи електронного гаманця, транзакцію потрібно зафіксувати через РРО/ПРРО.

Переваги використання QR-коду в порівнянні з іншими технологіями

Генерування унікального матричного зображення задля оплати товарів чи послуг має наступні переваги:

  1. Універсальність. Можна використовувати як для оффлайн торгових точок, так і для онлайн маркетплейсів.
  2. Економічна ефективність. Постачальник товару або послуги не потребує PoS терміналу або ж будь-якого додаткового обладнання.
  3. Простота інтеграції. QR-код не вимагає API підключення чи складного налаштування, генерація займає лише кілька хвилин.
  4. Економія часу. Знижується навантаження на персонал, а швидкість обробки платежів суттєво збільшується.
  5. Охоплення більшої аудиторії. Не у всіх покупців є пристрої із вбудованою NFC-технологією, а сканер QR-кодів підтримується на будь-якому сучасному девайсі.

Отже, платіжні QR-коди дають бізнесу більше гнучкості, підтримують найвищий рівень безпеки в проведенні платежів та слугують інновацією, що приваблює нових клієнтів.